Exposició del Bicentenari del naixement de Joan Mañé i Flaquer, al Pati del Castell. Foto: Anna F.

Exposició del Bicentenari del naixement del periodista torrenc Joan Mañé i Flaquer

Periodisme
Mañé i Flaquer
Data de publicació: 15/08/2023

La celebració del Bicentenari del naixement de Joan Mañé i Flaquer continua aquest mes d’agost i setembre amb una exposició en diferents edificis i establiments comercials de Torredembarra, començant pel Pati del Castell i acabant a la Biblioteca Mestra Maria Antònia.

Itinerari

L’itinerari de l’exposició comença al Pati del Castell (plaça del Castell, 8) amb una aproximació a la biografia de Joan Mañé i una recreació d’un despatx semblant al de la redacció del Diario de Barcelona, el periòdic on va desenvolupar la seva tasca periodística i del qual va ser director i modernitzador.

A la Joieria Gibert (plaça de la Vila / carrer Joan Güell) hi ha una aproximació al carrer de l’Abadia -actual Joan Güell-, que va ser on va néixer i va passar la seva infantesa.

A la peixateria (plaça de la Vila / carrer Major) trobem com era el mercat a la Torredembarra del segle XIX. La plaça Major -actual plaça de la Vila- n’era el centre de l’activitat comercial.

A Summer esports (Antoni Roig, 6) s’hi reflecteix un dels aspectes de la modernitat del segle XIX: la irrupció dels esports a la vida quotidiana, tant en gimnasos per a la pràctica individual, com en la creació de clubs per a la pràctica en equip.

A la Cotilleria Ciuró (Antoni Roig, 10) veiem com era la roba interior en l’època que va viure Joan Mañé.

A la Farmàcia Cogul (Antoni Roig, 14) tenim una aproximació al món de la salut, amb la importància de metges i apotecaris en una època en la qual les guerres i les epidèmies delmaven la població.

A Cal Serenet (Antoni Roig, 22) podem copsar el pas del temps en l’evolució dels objectes quotidians: joguines, parament de la casa, làmpades, viatges… des de fa dos segles.

A Calçats Pijuan (Antoni Roig, 53) són sabaters des de 1875.  Abans, com ara, hi havia la necessitat de protegir els peus. Sabates i espardenyes són articles funcionals que també marquen un estatus social.

A la Fonda Coca (Antoni Roig, 97) trobem un dels establiments més antics de la vila. Hostals i fondes han tingut molta importància en el transport de viatgers, sobretot si el recorregut és llarg i lent.

A la Perruqueria Lourdes Romeu (Pere Badia, 14) revivim el paper de barbers i pentinadores en la imatge i la higiene personal d’homes i dones del segle XIX.

A la Llibreria Miquel (Pere Badia, 43) recordem l’empremta de Joan Mañé i Flaquer en la  modernització de la premsa diària i el reconeixement de l’ofici del periodisme.

Finalment, a la Biblioteca Mestra Maria Antònia (Pompeu Fabra, 5 A) es recull l’estat de l’educació a la Torredembarra del segle XIX, amb els profunds canvis que es van produir durant aquell segle.

L’exposició està organitzada per la Regidoria de Cultura i el Centre d’Estudis Sinibald de Mas. Agraïments: Confraria de Pescadors de Torredembarra, Josep Maria Guasch, Angelina Güell, Montserrat i Rosalia Miracle, Marc Padrell, Jonathan Pi i Antonio Pulido. I als establiments comercials que han cedit el seu espai i alguns objectes per l’exposició: Joieria Gibert, Summer esports, Cotilleria Ciuró, Farmàcia Cogul, Calçats Pijuan, Fonda Coca, Perruqueria Lourdes Romeu i Llibreria Miquel. Així com a l’Arxiu Municipal i la Biblioteca Mestra Maria Antònia

Més actes a l’octubre

Pel mes d’octubre s’ha programat una jornada acadèmica de periodisme i una altra sobre el context històric local de la seva època. També a l’octubre, s'instal·larà una nova placa commemorativa a la casa on va néixer.

Dins dels actes commemoratius del bicentenari, cal recordar que el mes de març es va presentar «Joan Mañé i Flaquer. La notícia com a estil de vida (1823-1901)», la seva biografia escrita per Jordi Bou Ros, amb un epistolari que la complementa.